Zika-virus en zwangerschap

Wat is het zika-virus?

Het zika-virus wordt overgebracht van mens op mens door een beet van een geïnfecteerde Aedes-muskiet. Besmette muggen komen voor in Zuid-Amerika, het Caribisch gebied en enkele landen in Afrika en Azië. De mug die het virus kan verspreiden komt ook voor in sub-tropisch Zuid-Europa. Volgens virologen is het een kwestie van tijd voor het virus ook in deze landen zal voorkomen. Een grote uitbraak is in Europa echter niet waarschijnlijk. In Nederland komt de mug niet voor.

Zikakoorts

Het zika-virus veroorzaakt zikakoorts. De ziekte verloopt meestal vrij mild. Ongeveer 1 op de 4 mensen krijgt klachten zoals koorts en griep-klachten, huiduitslag en oogontsteking. Er is geen behandeling mogelijk. De symptomen gaan vanzelf over. Het is nog niet wetenschappelijk bewezen maar het is erg waarschijnlijk dat een besmetting met zikakoorts tijdens de zwangerschap afwijkingen kan veroorzaken bij ongeboren baby’s. In Brazilië werden het afgelopen jaar baby’s geboren met een te klein hoofd, onvolgroeide hersenen en een verstandelijke beperking. Waarschijnlijk brengt een besmetting in het eerste trimester van de zwangerschap de meest kans op afwijkingen bij de baby. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vreest dat het virus zich over het gehele Amerikaanse continent zal verspreiden, met uitzondering van Canada en Chili.

Is er iets te doen tegen de infectie?

Er is geen vaccin om infectie te voorkomen en er zijn geen medicijnen tegen de ziekte. De gezondheidsautoriteiten in El Salvador, Colombia en Brazilië raden vrouwen in die landen af om zwangerschap te worden. Tips om de kans op besmetting klein te houden:

– draag bedekkende kleding

– smeer de onbedekte huid in met DEET 30%

– slaap onder een klamboe

Het ministerie van Buitenlandse Zaken ziet nog geen reden om het reisadvies aan te passen en verwijst voor informatie naar het RIVM. Enkele Nederlanders zijn in Suriname besmet geraakt met het virus. De Belgische en Amerikaanse overheid adviseert zwanger vrouwen om niet naar de zika-regio te reizen. Ook voor zwangere vrouwen uit Nederland lijkt het af te raden om naar landen te reizen waar het zika-virus heerst. Zie het kaartje. Als je toch naar een zika-regio moet reizen als zwangere neem dan de voorzorgsmaatregelen in acht en vraag advies aan verloskundige, arts of GGD.

Meer informatie over Zika-virus en zwangerschap: DeVerloskundige