Pijnstilling bij de bevalling, nu ook bij de verloskundige.

Pijnstilling bij de bevalling

Deze week verschenen twee berichten in het nieuws over pijnstilling bij de bevalling. “Laat barende vrouw zelf pijnstilling kiezen” is de titel én conclusie van een artikel in Medisch Contact deze week. Het artikel gaat over remifentanil, een soort morfine en een alternatief voor de ruggenprik. Helaas is het artikel online alleen te lezen als je abonnee bent. Maar uit dit citaat blijkt al dat de schrijver van het artikel, gynaecoloog Gunilla Kleiverda, vindt dat vrouwen zelf moeten kunnen bepalen welke vorm van pijnstilling zij krijgen als ze medicinale pijnstilling wensen. Zij vindt ook dat vrouwen, op basis van goede en eerlijke voorlichting, zelf moeten bepalen óf ze pijnstilling willen. Met dat laatste is de beroepsgroep van gynaecologen het eens met het eerste niet. Een nieuwe richtlijn stelt beperkingen aan het gebruik van remifentanil en laat het oordeel bovendien niet aan de vrouw over maar aan de zorgverlener. De dokter weet wat goed voor u is, mevrouwtje?

Het tweede artikel gaat over de beschikbaarheid van pijnstilling als je bij de verloskundige bevalt. Een verloskundige kan vooral veel betekenen bij preventie van pijn: een warm bad, een massage en een veilige, ondersteunende begeleiding maakt dat veel vrouwen heel goed zonder pijnstilling baren. Voor andere vrouwen is pijnstilling tijdens de bevalling erg welkom. Vroeger betekende dat vrijwel altijd een verwijzing naar de gynaecoloog maar een uitspraak deze week van het Zorginstituut Nederland brengt daar verandering in. Vrouwen die lachgas bij de geboorte willen kunnen dat nu ook van de verloskundige krijgen. Dan moeten zij wel bevallen in een centrum waar lachgas aanwezig is. Dat wel. De wens van Gunilla Kleiverda is een stukje dichterbij gekomen: “Laat barende vrouw zelf pijnstilling kiezen.”