Baringspijn is er niet voor niets

Baringspijn is er niet voor niets. Onder deze titel verscheen een artikel in Medisch Contact. Neurowetenschapper Ben van Cranenburgh en verloskundige-onderzoeker Irena Veringa MSc laten zien welke functies baringspijn heeft. Het is niet zo dat zij tégen pijnstilling pleiten maar zij laten zien dat pijn “er niet voor niets is” en waarschuwen tegen onnodige pijnmedicatie. Veel verloskundigen zullen herkennen dat een vrouw die pijn ervaart tijdens het persen even stopt zodat het oprekken geleidelijker gaat en de kans op inscheuren afneemt. Een vrouw met een ruggenprik zal dat niet doen, zij perst door.

Mooi is het pleidooi om in ziekenhuizen naast pijnmedicatie ook een warm bad, muziek en een masseur aan te bieden. In het buitenland is dit niet meer dan normaal maar het lijkt of ziekenhuizen in Nederland denken: “dan ga je maar thuis bevallen.” Een bevalbad in de verloskamer is een uitzondering in ons land.

Angst versterkt pijnsensaties. Daarom stellen de auteurs voor om vrouwen zelf meer regie te geven over hun bevalling en niet onzeker te maken. Zelfverzekerde en goed voorbereide vrouwen vragen minder vaak om pijnstilling. En als een vrouw dan om een ruggenprik vraagt doet zij dat om een goede reden.

Pijnstilling bij de bevalling

Behalve het artikel zelf zijn ook de reacties interessant. Zoals de reacties van gynaecologen die zichzelf niet herkennen in het beschreven beeld: “elke gynaecoloog of verloskundige wil een goed verlopende baring.” Een andere lezer zegt over pijnstilling: we weten te weinig van de nadelen dus “niet doen tenzij.”

Hier vindt je het artikel van Veringa en van Cranenburgh.

Tips om om te gaan met pijn.

Lees ook mijn blog over pijnstilling bij de baring.